TIPS & TRICKS

Een loopschema op maat is maar het begin. Hier zijn nog enkele nuttige tips!

  • start
  • 1

    Ken je grenzen.

    Vooraleer je aan een nieuw trainingsschema begint, sta je best eerst stil bij wat je persoonlijke loopmogelijkheden en -doelen zijn. Welke afstand kan je met gemak aan? Hoeveel tijd heb je om te trainen? Wie twijfelt over zijn fysieke paraatheid vraagt best eerst raad aan de huisarts.

  • 2

    Volg een trainingschema op jouw maat gemaakt.

    Prestaties zijn gebouwd op stevige funderingen. Kies voor jezelf een trainingsschema op maat en verleg je grenzen!

  • 3

    Haal extra energie uit je voeding.

    Het lichaam haalt de energie om te lopen uit de verbranding van koolhydraten en vetten. Een gezonde loper zorgt er dus voor dat de voorraden hiervan altijd op peil gehouden worden. Je kunt ze aanvullen door gericht te eten en te drinken, maar er bestaat ook deskundig uitgebalanceerde sportvoeding en -drank om vóór, tijdens of na je looptraining of wedstrijd te gebruiken.

  • 4

    Laat je adviseren bij de aanschaf van loopschoenen.

    e vermijdt een hoop blessures door loopschoenen te dragen die aangepast zijn aan je voettype, lichaamsgewicht en trainingsintensiteit. Bij RSLAB kan je aan de hand van een footscan®analyse de juiste loopschoenenkeuze maken.

  • 5

    Blijf blessures de baas.

    Blijf niet te lang lopen met kwaaltjes of blessures. Aan de hand van een loopanalyse kan de oorzaak van de meeste loopblessures immers ontdekt worden. En wanneer de oorzaak gekend is, ligt een oplossing niet veraf. Een footscan®loopanalyse bij RSLAB is kosteloos voor klanten.

  • 6

    Kies de juiste ondergrond.

    Ga zoveel mogelijk op zoek naar zachte grond om te lopen. Voorbeelden hiervan zijn bos- of parkwegen. Het is tegenwoordig vaak onmogelijk om asfalt te vermijden. Zeker voor wie in de stad woont. Daarom is het enorm belangrijk dat de loopschoenen van voldoende schokdemping voorzien zijn.

  • 7

    Kleed je als een loper.

    Functionele kledij is belangrijker dan je zou denken. De synthetische stoffen waaruit dergelijke kledij is opgebouwd beschermt het lichaam tegen regen, wind of lage temperaturen en zorgt voor een goede ventilatie.

  • 8

    Volg het ritme van je hart.

    Meten is weten. Dat principe geldt ook voor wie gaat lopen. Je hartslag vertelt je hoe zwaar je traint en hoe het met je conditie is gesteld. Om efficiënt met een hartslagmeter te trainen onderga je best eerst een inspanningstest.

  • 9

    Maak je looptraining spannender.

    Er zijn verschillende loopgadgets die het lopen een stuk aangenamer maken. Voor wie niet graag telkens opnieuw hetzelfde rondje loopt, maar toch loopafstand en -snelheid wil kennen, is een foot-pod of lopers GPS bijvoorbeeld een onmisbare tool.

  • 10

    Durf je ambities te verleggen.

    Zoek naar recreatieve en competitieve loopevenementen in je buurt. Stel jezelf een persoonlijk doel of daag een looppartner uit tot een duel.

  • finish

Performance running schedules made for you!

Events

9 december 2017
runners’ lab City Trail Lokeren

Runners' Lab City Trail Lokeren. Niet zomaar een kerstloop. Uniek parcours. Prachtig verlicht. Sfeervol City Trail Dorp. Tal van extra's.

12 november 2017
Bokrijk Run 2017

De Bokrijk Run is een nieuw en uniek loopevenement dat op zondag 12 november 2017 voor het eerst georganiseerd wordt.

20 oktober 2017
runners’ lab night run

De Runners' lab Night Run Antwerpen is een unieke belevingsloop en de ideale mix van sport, fun en verbazing.